Den Nye Styrkede Læreplan

Overordnet:

Den Nye Styrkede Læreplan bidrager til en fælles forståelse af det pædagogiske værdigrundlag i landets dagtilbud. Derved skabes der en fælles retning for det pædagogiske arbejde og sikre en fælles høj faglighed og kvalitet.

Evaluering af den nye styrkede læreplan: Vi har netop tilføjet vores seneste evaluering af læreplanen med udgangspunkt i modellen fra emu.dk

Hvem er vi?:

Børnehuset Engblommevej er en børnehave placeret i Roskilde Syd.

Huset består af 2 stuer, et fællesrum og flere små rum. Stuerne er indrettet med forskellige små læringsmiljøer, som løbende evalueres og indrettes efter feedback fra børnene. Vi gør en ære i, at vores læringsmiljøer taler til forskellige aktiviteter og energiniveauer.

Derfor har vi indrettet os sådan, at der både er plads til de vilde lege og de mere stille. Stuerne har store reoler, hvor det meste legetøj er at finde. Vi sikre løbende, at legetøjet og reolen ser indbydende ud, da vi ved fra forskning, at det visuelle betyder meget for barnets valg af legetøj.

Børnehaven Engblommevej har en stor naturlegeplads med forskellige udfoldelsesmuligheder, så som Tarzanbane, redegynge, veje til cykling, legehuse, bålplads m.m. Vi har en låge ud til et grønt område, hvor vi ofte er ude og spille fodbold og på krible krable jagt m.m. Vi nyder udelivet og for os er det vigtigt, at både børn og voksne får et trygt og respektfuldt forhold til natur og dyreliv. I vores nærmiljø har vi blandt andet en skovpassage, som løber langs motorvejen og fører ned til en større skov ved Østervangsskolen. Ind mod Roskilde midtby, findes forskellige legepladser og grønne områder som vi også benytter.

Børnehaven er normeret til 44 børn i alderen 2 år og 10 md. - 6 år. Vi arbejder ud fra månedsplaner, hvor forældre kan følge med i hvordan måneden ser ud for det enkelte barn.

Børnehaven er med i Projekt Sangglad og blev certificeret i 2018. Vi bruger sang, som en naturlig del af hverdagen og et pædagogisk værktøj. Vi bruger sang til at fremme barnets alsidig personlige udvikling, styrke barnets sprog og ordforråd. Sang er med til, at skabe fællesskab gennem det fælles tredje. Gennem sangen udvikler vi barnets forestillingsevne, kropsbevidsthed, koncentration, fokus og hukommelse.

Vores pædagogiske fundament bygger på tillid, anerkendelse, forpligtende fællesskab, tryghed, nærvær og rummelighed. Vi anvender Low Arousal som et pædagogisk værktøj, der arbejder med barnets indre stemning. I hverdagen ses en tydelige og genkendelig struktur, som er med til at give børnene den ro, der skal til, for at udvikle sig.

Blomsten fra den nye styrkede læreplan

blomst

Særligt til forældre:

VI henviser til at se filmen nedenfor, som giver en kort introduktion til læreplanen i et forældre perspektiv.
Filmen giver forældrene en kort introduktion til den styrkede pædagogiske læreplan og til, hvordan denne fungerer som redskab for jer som pædagogisk personale. Herudover hører de bl.a. om det pædagogiske læringsmiljø, det pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer.

Læreplan 2020

Evaluering Læreplan 2021