Om os

Dagens gang

Kl. 06.45 - 8.00

Vi starter dagen på en stille og blid måde med en rolig morgenstemning. Morgenmaden indtages ved et hyggeligt bord med dug, blomster og lys. Når vi sidder og spiser morgenmad afleveres barnet hos den voksne ved bordet. Når vi er færdige med at spise tuller børnene ud til de små legesteder i huset.

Ved ankomst efter kl.8.00 afleveres barnet på egen stue. Den nærmeste voksne kontaktes og der tages afsked på stuen. Barnet er velkommen til, at vinke fra vinduet i garderoben og det er hensigtsmæssigt, hvis det foregå uden deltagelse af personalet. Vi henstiller til, at der kun vinkes gennem vinduet, når børn og forældre står tæt overfor hinanden. Således undgår vi, at skulle bruge ventetid på, at vinke igen, når forældrene passerer ude på vejen enten i bil eller på cykel

Kl.  9.00 - 10.30

Kl.9.00 er alle børn mødt ind og vi starter børnehavedagen. Hvis barnet møder senere, skal vi bede jer om, at give os besked enten via Famly eller telefonen. Vi har forskellige aktiviteter, inde, ude på legepladsen, i  nærmiljøet eller ude i byen. Hvis vi er hjemme, har vi samling kl.9.30. Vi henstiller til, at børnene afleveret før eller efter samlingen, så vi undgår afbrydelser/forstyrrelser.

Kl.11.00 - 11.30  Spiser  vi vores medbragte madpakker.

Kl.12.00 - 14.00

Har vi forskellige aktiviteter/fri leg ude på legepladsen eller på fællesarealet.

Kl.14.00  Spiser børnene deres medbragte eftermiddagsmad.

Kl.14.30 - 16.00
Leger vi inde eller ude med forskellige aktiviteter

Kl.16.00
Er vi enten på legepladsen eller på en stue. Der er mulighed for at spise en sen eftermiddagsmad.

Kl.16.30
Begynder vi så småt at rydde op. Alle børn og forældre hjælper med at holde orden i garderoben. Tøjet hænges på plads. Alle sko, støvler og sutsko samles op fra gulvet og sættes på hylderne/i støvlestativerne eller på støvlebakkerne.

Kl.17.00
Er alle børn hentet og børnehaven er gjort klar til rengøring, så den kan være ren og fin til næste dag.

Dagens gang skib

Årlige begivenheder

Januar Vinteraktiviteter. Ski, hvis sne.
Februar Fastelavn.
Marts

Påskefest og påskefrokost.

April Afslutning for skolebørnene.
Maj Arbejdslørdag / Indkøringer
Juni Sommerfest m. forældre og børn.
Juli Sommeraktiviteter. Vandtema.
August Sommeraktiviteter. Folkeparken.

Høstfest og Bedsteforældredag.

Oktober Arbejdsdag
November Tema
December Julegaveværksted, Julesange, Julefrokost, Julebageværksted.
De ældste går Lucia optog.
Besøge Jakobskirken.
Risengrød

Forældrekaffe:

Kl.15-16.30 hver den sidste  tirs. /ons./tors. i måneden (rullende ordning). Dog ikke juni, juli og december.
Åben Legeplads: Kl.10-12 den sidste søndag i hver måned.

Traditioner og årstidsfester:

VI OPBYGGER GODE MINDER VIA TRADITIONER.

Ordet tradition betyder: At overdrage.

Vi finder det vigtigt at overdrage forskellige traditioner til børnene. Vi mener, at traditionerne og de forskellige tilbagevendende begivenheder giver børnene mulighed for at finde ro og kontinuitet i livet. Traditioner giver året mening og rytme - og vi føler forventning og glæde ved hver ny højtid. Vi bruger traditionerne i forhold til fællesskabet, tilhørsforholdet og som pejlemærker. Vi opbygger gode minder.

ÅRSTIDSFESTER

Vi har altid en fornemmelse og et blik for de skiftende årstider. Vi ønsker, at børnene bliver i stand til at opfatte de små nuancer i lys, luft og planter, og at de bliver bevidste om væksternes cyklus.

Vi markerer de skiftende årstider ved at holde årstidsfester og der må gerne være forskel på hverdag og fest.

aarstider engblommevej