Roskilde Kommunes politikker

Kostpolitik

Madordning er ikke etableret. Bestyrelsen har besluttet, at der endnu ikke skal indføres madordning.

I Roskilde Kommune er der fokus på, at børn får mulighed for at danne sunde kost- og motionsvaner tidligt i opvæksten.

Alle dagtilbud, skoler, SFO/fritidshjem og klubber skal være med til at fremme sundheden. Derfor har Skole- og Børneudvalget vedtaget en kostpolitik.

Som en del af kostpolitikken har alle kommunens institutioner og dagplejen lavet deres egen lokale kostpolitik.
Læs mere om den overordnede kostpolitik for børne- og skoleområdet på Roskilde Kommunes hjemmeside.

Roskilde Kommunes overordnede mål:

• At den mad, der serveres i kommunens institutioner, er sund, varieret og ernæringsrigtig
  • At institutionerne bevidst arbejder med at nedbringe indtagelsen af sukker-holdige produkter i institutionen
  • At institutionerne bevidst arbejder med sund kost
  • Hovedparten af fødevarerne i Roskilde Kommunes institutioner skal være økologiske
  • Alle bestyrelser skal drøfte i hvilket omfang, der skal tilbydes særlig mad til børn på diæt og til børn fra andre kulturer

Bevægelsespolitik

Roskilde Kommunes dagtilbud har fokus på at børn får mulighed for at danne sunde kost- og motionsvaner tidligt i opvæksten.

Dagtilbuddene skal medvirke til at fremme børnenes sundhed. Derfor har alle dagtilbud lavet deres egen bevægelsespolitik i 2009.

Vi henviser til vores læreplan.

Du kan på kommunens hjemmeside læse om og se billeder og film af, hvordan nogle dagtilbud arbejder med bevægelse og motion i hverdagen. Læs de små historier og få et indblik i at temaet kost og bevægelse kan have mange udtryk i det pædagogiske arbejde.

Roskilde Kommunes politikker